Saturday, September 20, 2008

Terlewat atau Tak Perasan atau Tak Tahu



Salam Sukan buat kawan-kawan semua,Isu terkini tapi xde la terkini sangat dua tiga h ari lepas je,

Pejam celik-pejam celik kita sudah menuju ke tahun 2009, sekejap sahaja rasanya masa berlalu kan? exam pun dah dekat...so scary...apepun tangungjawab perlu diteruskan (tanggungjawab apa lagi..belajo le ) berbalik kepada isu embun pagi minggu ini, bila kita bercakap mengenai tahun 2009 ni , tahukah anda apa yang mungkin terbayang di kotak fikiran atlit-atlit Malaysia dan juga di fikiran penggemar sukan tanahair? tidak lain dan tidak bukan Temasya ke 25 Sukan Sea 2009 yang mana ia dijadualkan akan berlangsung di Vientiane, Laos. embun pagi ada baca dari sumber BERNAMA , dikatakan kebanyakan negara Asean telah memberikan sumbangan kepada Laos .Ye la kan umum pun mengetahui, sekiranya negara-negara Asean bersepakat membantu Laos yang sememangnya menghadapi kesempitan wang. setidak-tidaknya dapat membantu Laos dalam membuat persediaan.Lagi pun Temasya ke 25 tersebut akan berlangsung pada 13 hingga 21 Disember 2009. (dah xlama pun masa nya kan?)

Tetapi dalam pada kesibukan tuan rumah membuat persediaan timbul satu isu yang mana dikatakan Malaysia telah tercicir daripada senarai penyumbang.Apa yang berlaku sebenarnya? dan untuk makluman sempena Sukan Sea Laos ini, kebanyakan negara Asean telah menghulurkan bantuan kepada tuan rumah dalam bentuk wang tunai atau peralatan.

dan setelah ditanya pada pihak yang dirasakan ada kaitan maka ini jawapan yang diberikan oleh Setiausaha kehormat MOM, Datuk Sieh Kok Chi semasa dihubungi BERNAMA "Di pihak Malaysia, siapa yang patut mengambil inisiatif untuk membantu Laos? Kementerian Belia dan Sukan? Majlis Olimpik Malaysia? (MOM) atau Kok Chi?" walaubagaimanapun, DAtuk Sieh Kok Chi memaklumkan Kementerian Sukan Laos telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MOU) dengan Kementerian Belia dan Sukan Malaysia awal tahun lepas mengenai kerjasama bagi sukan itu tetapi sejak itu tiada susulan.

Selain itu sekadar untuk makluman , difahamkan Vietnam telah menawrkan kepakaran dalam teknologi maklumat (IT) termasuk memasang peralatan elektronik baru di stadium bola sepak dan stadium tertutup Laos yang baru dibina.Xcukup dengan itu Vietnam juga dikatakan berjanji untuk membantu Laos untuk membina perkampungan atlet di Viantiane.Tidak lupa Thailand juga menawarkan bantuan kawalan doping serta RM 10 juta untuk aktiviti pengubahsuian.Banyak juga mereka menyumbang ye?

Maknanya kita tidak ada satu mekanisme yang yang jelas untuk mengambil inisitif dalam membantu Laos.Sebab itu la nama Malaysia tercicir dari senarai penyumbang.jadi persoalannya adakah kita terlewat atau tak perasan ataupun tak tahu apa yang perlu kita lakukan sebenarnya.Ini kerana Sukan Sea bukan kali pertama diadakan? sekarang bukan masa nak mencari silap siapa tapi mekanisme yang perlu patut diwujudkan bagi mengelakkan keadaan seperti ini berulang lagi.

Pihak berwajib juga patut duduk semeja bagi membincangkan apa yang patut dibuat kerana mekanisme yang bakal diwujudkan mungkin akan turut membantu negara dalam menghadapi maslah-masalah mendatang.

Bagi rakan-rakan yang ada pandangan mengenai mekanisme yang sepatutnya wujud, boleh lah berkongsi diruangan ini.

Sekian Buat kali ini.
Embun Pagi

No comments: